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The music world anxiously awaited Christina’s return.
La Aguilera with its Liberation shows the world how music in recent years has flattened out on stereotypes and fads that are evanescent and lacking in depth.
It’s been 6 years since Lotus , his last effort, and Liberation brings us a different sound from the junk hits we’re used to recently. Timeless, countercurrent and articulated sounds.
Genial and up-to-date, it reopens the road to pop without falling into nostalgia, winks at the mainstream sounds of the moment without letting it overwhelm.
Various producers have put their hands on this work: Anderson Paak, Mike Dean, Pope, Ricky Reade and Jon Bellion and even the ubiquitous Kanye West.
Despite this, the whole work enjoys enviable consistency.
A homogeneous mix even in the presence of a variety of different styles and sounds between one song and another. The trait d’union is her master author of herself.
Track by track review:
Liberation
Musically it represents the synopsis of the album. Christina, in this minute and forty-seven seconds of excellent production, already tells us that the new work is not based only on sampling and beating hammering, but focuses on sounds that are real, organic, well-articulated and well-mixed.
Searching For Maria
A delicate introduction to the most promising and significant piece of the album.
Mary
Do not run away, do not run away … The hook is powerful and the voice is reminiscent of Dirrrrty . The arcs wisely measured by the hand of Kanye West, the powerful voice of Christina and the piece grows, until reaching the final, the expressive power of his great hits of the past.
Good first, good to shout to the world that the Aguilera is back and has much to say.
Sick Of Sittin ‘
It’s rock, it’s scratchy.
Battery in the foreground, dizzying electric chunks and unparalleled voice versatility.
Cristina has treasured the years Lady Marmelade, this time in rock sauce!
Dreamers
The dream of a child who will be great … It opens with little dreamers who tell what they would like to be when they grow up. An interlude for the powerful duet that follows.
Fall In Line feat. Demi Lovato
La ballata che non ti aspetti, con due delle voci più belle e possenti del panorama musicale internazionale che si fondono alla perfezione.
Aprono beats profondissimi e una potente linea di basso. Il cantato si fa sempre più gospel e accenti soul prendono il sopravvento sul beat iniziale.
Un pezzo molto appassionato, a metà tra James Blunt e Skyfall di Adele…
Right Moves feat. Keida & Shenseea
Ritmi caraibici e beats si mescolano in una trascinante traccia dal sapore esotico. Percussioni e cantato ispirano una danza sensuale, quale sarà il “giusto movimento”?
Like I Do
Bisogna attendere più di un minuto per riascoltare Christina su questa traccia. Strizza l’occhio alle classifiche americane, cresce con il ritornello gospel e i contrasti vocali tra i due cantanti.
Onestamente non brilla.
Deserve
Cambia il registro e il sound si fa più sperimentale. Una traccia piena, da scoprire con più ascolti.
Musicalmente attinge a piene mani dall’elettronica sofisticata anni ’90 (ray of light di Madonna ha fatto scuola).
Vocalmente perfetta Christina meritava forse di cantarla da solista senza altre voci che alterano l’eleganza del pezzo.
Twice
Gospel e pianoforte… La cantante newyorkese si esalta.
Questa volta vince il registro basso per un effetto vocale straordinario.Semplice e d’effetto, il ritornello davvero emozionante è il momento più alto.
“Sometimes I wonder what is the meaning of this life
I found the price of love and lost my mind
I will forgive them all of my wrongs and my rights
I’d do it all again and won’t think twice
Oh, think twice”
Non potrete fare a meno di cantarlo.
I Don’t Need It Anymore (Interlude)
Ancora un momento per introdurre un nuovo cambio di registro.
Accelerate feat. Ty Dolla Sign & 2 Chainz
Ha anticipato l’album. In un certo senso un vero e proprio passo falso, visto che non rappresenta quasi per niente il resto del lavoro.
La mano di Kanye qui è andata giù pesante e i continui cambi di tempo e stile all’interno del brano non rendono giustizia all’idea di partenza certamente originale. Seppure ben prodotta (come sa fare West), avrebbe fatto meglio a lasciarla come buzz single.
Pipe
Il brano quasi “rubato” al repertorio di J.lo (prima della parentesi latina), si fonda su percussioni e cantato veloce alla Rihanna.
“I wanna celebrate you right now”. Tra tintinnii di campanelli e beats, scorre quasi impalpabile.
Masochist
Tastiere, echi e riverberi aprono questo pezzo con un mood molto anni ’80. Una riflessione su se stessi e il dolore che provocano alcune scelte. Brano dalla grande profondità, non banale.
Unless It’s With You
Conclude la sequenza questa ballata voce e pianoforte. Evolve dolcemente in un cantato quasi da musical. Molto teatrale e appariscente.
Non una hit, ma una degna chiusura per un album di questo calibro.
Nell’insieme, seppure un po’ lungo e a tratti dispersivo (forse alcune tracce potevano essere escluse per favorire l’ascolto), traspare dall’intero album un filo conduttore unico: l’anima soul di Christina. Ammaliante e struggente, come in Fall in line o Deserve.
The talent of this small, powerful singer shows itself to be mature and thick.
Listening to the pieces it is clear how the six years away from the scenes were years of labor and artistic transformation.
Every single sound is in the right place. His voice is never ungainly or shouted. He could easily overdo it instead he filed any imperfection.
The result is a work that is not perfect and not necessarily in line with what is required by the market in these times, but cured, tasteful and elegant, one of the best of the singer.